vineri, 23 iulie 2010

Testul Aperceptiei pentru copii

TAC-UL este testul Aperceptiei pentru copii, versiunea specifica varstelor cuprinse intre 3 si 10 ani a cunoscutului TAT( Thematic Apperception Test), de H. Murray.
Acest test vizeaza investigarea personalitatii prin intermediul semnificatiilor psihodinamice ce provin din interpretarea unor stimuli perceptivi standardizati.

Aplicarea:
Se foloseste utilizand 10 planse in care sunt ilustrate diferite animale antropormofizate, in diferite situatii. Subiectii carora li se aplica testul sunt rugati ca privind ilustratiile sa construiasca pe baza acestora mici povestiri.
Interpretarea:
Testul face referire la 10 aspecte ale structurii de personalitate ce au fost stabilite de autor ca fiind relevante pentru aceste varste. O parte dintre acestea sunt:
- Principalele nevoi si pulsiuni;
- Conceptia despre mediul (lumea) din jur;
- Relatii obiectale interpersonale;
- Conflicte semnificative;
- Natura anxietatilor;
- Principalele defense împotriva conflictelor si temerilor;
- Adecvarea supraeului;
- Integrarea eului.
Tac-ul nu face aspecte doar la structura personalitatii, el permitand si o evaluare a 12 mecanisme adaptative utilizate, cum ar fi:
- Formatiunea reactionala;
- Anularea si ambivalenta;
- Izolarea;
- Refularea si denegarea;
- Prefacatoria;
- Simbolizarea;
- Introiectia si proiectia;
Alte functii ce sunt apreciate sunt functiile eu-lui, ce sunt in numar de 14, acestea manifestandu-se pe durata evaluarii:
- Testarea realitatii;
- Judecata;
- Simtul realitatii;
- Organizarea si controlul pulsiunilor, afectelor si tendintelor;
- Relatii obiectale;
- Procesele gândirii;
- Regresia adaptativa în serviciul eu-lui;
- Functionarea defensiva;
- Bariera pentru stimuli;
- Functionarea autonoma;
- Functionarea sintetic-integrativa;
- Stapânire – competenta;
- Supraeu;
- Pulsiuni.
Testul poate fi utilizat intr-o gama foarte variata de domenii, printre care:
A:Domeniul educational, pentru investigarea unor aspecte precum:
- maturizarea generala si afectiva;
- gradul de sociabilitate (estimare empirica non-cantitativa);
- gradul de integrare a relatiilor cu ceilalti si natura acestor relatii;
- bogatia si complexitatea afectiva;
- capacitatile adaptative;
- tipurile de identificare ale subiectului;
- aspiratiile subiectului, dorintele si nevoile sale;
- modalitatile de identificare ale subiectului;
- problemele de adaptare (agresivitate, enurezis, mitomanie, tendinte depresive sau maniacale);
- decalajul între nivelul de dezvoltare mintala si rezultatele scolare;
- existenta unor traumatisme afective (recente sau trecute).
B:Domeniul clinic si al sanatatii, pentru depistarea si cercetarea mai amanuntita în ce priveste:
- organizarea/dezorganizarea personalitatii;
- conflictele aferente problematicii oedipiene (rivalitate, dependenta, fixatii, ambivalenta);
- maturizarea/imaturitatea afectiva si atitudinala;
- raportul dintre instantele personalitatii (Sine-Eu si Supraeu) si mecanismele de aparare utilizate în cazul unui dezechilibru existent între acestea;
- eventuale puncte de fixatie ale subiectului;

- trasaturile nevrotice: anxietate, depresie, nervozitate, agresivitate, imaturitate, aspecte regresive, problematici sexuale, tendinte obsesionale, ambivalenta;
- tendintele psihotice si indicii de toxicomanie;

- tulburarile de personalitate;
- elementele de psihosomatica.

Niciun comentariu:

Faceți căutări pe acest blog