Atunci cand vine vorba despre un domeniu atat de accesibil si de ofertant precum consilierea educationala din scoli, organizatii sau alte institutii, ar fi de preferat sa nu existe oprelisti in calea unui proces firesc si benefic pentru toti cei implicati.
Cu toate acestea, iata care pot fi barierele pe care sistemul, specialistii sau chiar beneficiarii le coboara in calea procesul de consiliere educationale:
1) numarul mare de beneficiari ai procesului( 400 de prescolari sau 800 de scolari) de care trebuie sa se ocupe un singur consilieri;acest numar este depasit in foarte multe cazuri.
2) confuzia dintre specificul activitatilor de consiliere educationala si specificul psihoterapiei sau al psihologiei clinice. Aceasta confuzie este uneori si rezultatul unei popularizari incorecte a cabinetului si a activitatilor care se desfasoara in cadrul sau;
3) restrangerea domeniului de activitate intr-o singura directie; fie se lucreaza doar la clasa sau doar cu grupuri de educabili, fie se lucreaza doar in cabinet, individual cu parintele sau copilul;
4) slaba colaborare dintre profesorul consilieri si ceilalti colegi profesori, in special diriginti;
5) slabe competente de consilier - incapacitatea de a empatiza cu beneficiarii procesului, de a adapta metodele de consiliere educationala la nevoile solicitantilor, de a creea programe educationale in concordanta cu cerintele specifice etapei de dezvoltare bio-psiho-sociala a copiilor, incongruenta in comunicare, impresia falsa a unei autoritati suplimentare pe care ti-o da spatiul diferit de functionare, dezinteres fata de programele de formare continua in domeniul de activitate;
5) usa cabinetului inchisa atunci cand nu se desfasoara sedintele de consiliere;
6) un decor gri, neatractiv, inadecvat pentru un cabinet de consiliere;
7) indiferenta beneficiarilor si teama de a deschide usa cabinetului, care vine dintr-o conceptie falsa, ridicola - ,,la consiliere vin cei nebuni sau cu probleme";
Toate aceste bariere pot fi ridicate intr-o proportie mult mai mare de catre consilieri decat de catre beneficiari, pentru ca psihopedagogul, psihologul sau psihosociologul este actorul principal in acest proces iar el este responsabil pentru felul in care mesajul sau este perceput de societate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu