marți, 6 martie 2012

Anxieteatea scoalara - abordare parentala, solutii

     Anxietatea de scoala poate aparea chiar la debutul scolaritatii ca urmare a unei inadaptari la noul mediu sau, mai tarziu, pe parcursul scolaritatii, ca urmare a unor schimbari care se petrec in cadrul procesului instructiv-educativ.
    In randurile de mai jos, voi incerca sa abordez intr-o maniera simpla, fara o terminologie psihologica pretentioasa, aceasta tulburare, dar si solutiile pe care un parinte le poate avea in vedere pentru a intampina  si rezolva dificultatile emotionale pe care le manifesta copilul sau.
    Uneori nici parintii si nici educatorii nu isi explica schimbarile emotionale din viata unui elev din ciclul primar. Ma refer la acele cazuri in care un copil caruia ii placea activitate scolara devine dintr-o data apatic, nemultumit, temator, refuzand uneori sa mearga la scoala sau chiar intrerupand brusc din motive medicale, greu de explicat, frecventarea scolii. Am avut o astfel de experienta, cu un elev de clasa a IV- a, un elev care pana la momentul dificil semnalat de parinti - refuz categoric de a mai veni la scoala - era  adaptat la mediul scoalar si avea performante notabile.
Semnele de debut ale acestei tulburari au fost insa clare:
- dezinteres pentru temele de casa;
- afirmatii precum:,, e foarte greu la scoala", ,,nu imi place la scoala";
- teama de a merge la scoala manifestata in fiecare dimineata nu doar verbal ci si prin tremurul vocii, plans, revolta si opozitionism;
- lipotimie( lesin), chiar la plecarea spre scoala sau in drum catre aceasta;
- autoagresivitate;
- neimplicare in activitatile scolare;
- refuzul de a dialoga cu invatatorul;
- dorinta de a pleca de la scoala in timpul orelor;
- fuga de la scoala sau chiulul, in timpul caruia copilul statea ascuns fara a face o activitate anume.
    Manifestarile de timpul anxietate scolara sunt diferite de la un copil la altul si debuteaza fie brusc, fie gradual, dar toate conduc la acelasi deznodamant.
    Parintele, desi constient ca se intampla ceva, mizeaza totusi pe o problema temporara care se va rezolva cu timpul. Din pacate, fara sprijin, problema nu se rezolva tatal, iar rezolvarea sa partiala implica riscuri pe care nu trebuie sa ni le asumam. Sigur, copilul poate sa revina in colectiv, obligat de parinte, isi poate reprima anumite manifestari atunci cand apare teama de pedeapsa, dar pe parcurs el poate fi predispus unei tulburari mai severe( depresie, anxietate sociala).
Schimbarile bruste din viata copilului si rolul lor negativ
Pana la momentul de cabinet s-au intamplat urmatoarele:
- la inceputul clase a IV-a familia si-a schimbat domiciliul, dar a pastrat aceeasi scoala pentru fiul lor. Odata cu schimbarea domicililului, s-a schimbat si orarul zilnic al copilului care dupa scoala era nevoit sa ramana intr-un program pe care nu il agrea.
- s-a renuntat pentru moment la orice activitate extrascolara, ceea ce a dus la pierderea legaturilor cu alti copii cunoscuti si chiar cu prietenii baiatului.
- va aprea doar sporadic prezenta bunicului in viata copilului, prezenta permanenta pana la momentul schimbarii domicililuli.
- dupa doua luni de la debutul anului scolar, la clasa a venit o noua invatatoare cu un stil didactic diferit, care a impus un nou regulament la clasa, regulament contestat de copil.
    Se poate spune, cunoscand istoricul schimbarilor din viata copilului, ca protestele si refuzurile sale sunt justificate, asta daca avem in vedere faptul ca un copil de 10 ani, nu a fost suficient pregatitit pentru a le face fata.
Cabinetul de asistenta psihopedagogica - refugiul copilului afectat de anxietatea scoalara
    Invatatorul indruma parintii catre cabinet si se pare ca aceasta interventie este de bun augur atat pentru parinti cat si pentru copil. Cunosc in sfarsit istoricul tulburarii, actiunile parintilor si numeroasele investigatii medicale care s-au facut pentru a determina o cauza exacta a lesinului.
Prima impresie: un baietel trist, retras, fara incredere in sine si in persoana din cabinet.
Dupa mai multe intalniri si dupa ce stabilim un program de frecventare a scolii( copilul nu mai frecventase scoala timp de 6 saptamani antarior debutului consilierii), reusesc sa gasesc un canal de comunicare si sa castig incredere si disponibilitate pentru activitatile noastre.
Interventia la clasa si consiliere invatoarei.
Este esentiala colaborarea cu invatatoarea clasei, care accepta atat programul nou al copilului cat si o ameliorare a regulamentului. Stilul didactic si relatia dintre invatator si copil se adapteaza constant la toate schimbarile aparute. Copilul primeste sarcini noi, este valorizat si incurajat permanent. Atitudinea pozitiva si incurajarile invatatoarei fac minuni, conducand destul de rapid catre un castig major de incredere si imagine pozitiva de sine pentru copil.
Inities un program de consiliere educationala, la clasa,  bazat in special pe jocuri, avand si ca obiective prioritare adaptarea benefica la reguli a scolarului si exploatarea resurselor personale in vederea ameliorarii comunicarii intra si interpersonale.
Familia+bunicul
     Familia copilului reuseste sa revina la un program care sa ii permita baiatului reintoarcerea in grupurile vechi si la activitatile extrascolare preferate ( cercul de engleza si cercul de informatica). Interventia in familie consta si in aplicarea unui program de reguli cu puncte menit sa amelioreze in timp comportamentul opozitionist al copilului. Stabilim impreuna regulile si recompensele, iar baiatul este incantat si pregatit pentru o noua etapa.
    Tot acest proces s-a derulat pe parcursul a  mai bine de trei luni, dar s-au indeplinit 80% dintre obiective si pot spune ca aceasta este o reusita. Ceea ce a contat cu adevarat a fost implicarea parintilor si disponibilitatea cadrului didactic de a sprijini procesul de consiliere.

Niciun comentariu:

Faceți căutări pe acest blog