marți, 31 iulie 2012

Adaptarea la mediul gradinitei

      Experienta mi-a aratat ca in ceea ce priveste adaptarea la mediul gradinitei, atat copiii cat si parintii pot avea dificultati. De ce spun ca si parintii au dificultati? Am intalnit mereu parinti care, referindu-se la prima zi de gradinita a copilului, spun: ,,Mai multe emotii am avut noi!".
      Sunt destul de multe cazurile in care parintii sunt pusi in dificultate de comportamentele copiilor si incearca sa gestioneze situatii de neadaptare ale acestora la noul mediu.
      Ce inseamna un parinte ,,pregatit pentru gradinita''?
Un parinte pregatit este un parinte informat, care stie la ce sa se astepte. Oricat de mult iti cunosti copilul, un astfel de eveniment si reactiile emotionale care il insotesc pot fi surprinzatoare. Chiar si atunci cand copilul este entuziasmat si dornic sa se joace, sa invete, vom fi atenti la tot ce ne comunica, la cum se comporta, la jocul sau care implica emotiile autentice care insotesc procesul de adaptare.
     Cand incepe pregatirea parintilor pentru gradinita ?
Odata cu prima intrebare adresata unui parinte care a trecut deja prin acest eveniment sau odata cu prima cautare pe internet pentru a afla ce reactii pot avea copiii la debutul gradinitei. Aceste cautari indica o nevoie, dar aceasta nevoie nu trebuie sa fie dublata de o ingrijorare reala, deoarce copilul o va simti si se va comporta ca atare. In acest sens, oricate informatii veti afla, este bine sa nu uitati ca fiecare copil este unic, are o experienta unica si va reactiona conform unicitatii lui. Desigur, in gradinita, copiii isi copiaza foarte usor comportamentele si se poate intampla sa fiti surprinsi de faptul ca toti plang in acelasi timp si in acelasi ritm. Nici acesta nu este un motiv de ingrijorare. Este suficient ca doi-trei sa taca si sa inceapa un joc pentru ca si restul sa aiba atentia captata.
     Ce presupune pregatirea parintilor pentru debutul gradinitei?
1) Cunoasterea mediului gradinitei si a regulilor sale. Daca acasa exista un set de reguli cu care copilul este familiarizat, atunci respectarea unor reguli noi nu presupune dificultati reale.
2) Scoaterea din tolba a unor povesti psihoeducative despre gradinita si activitatile copiilor. Aceste povesti aduc o lumina placuta in sufletele parintilor si ale copiilor si ii ajuta sa inteleaga de ce este nevoie de aceasta schimbare, ce presupune ea si ce castiga copilul odata cu intrarea in gradinita.
3) Punerea in act a unor scenete: ,,La gradinita", ,,Educatoarea", ,,Ora de povesti".
4) Gestionarea corecta a emotiilor si un comportament care sa nu induca copilului o stare de teama la despartirea de parinte. Primul pas este formarea convingerii reale ca anumite emotii ale copiilor precum tristete, furie, nervozitate, frica se vor ameliora intr-un timp scurt, ele fiind inlocuite de emotii pozitive.
5) Curaj pentru a depasi impreuna dificultatile care apar. Sunt copii care uneori refuza mancarea sau somnul, nu se lasa cooptati cu usurinta in timpul activitatilor, se plictisesc sau refuza sarcinile. Acestea sunt forme de protest. Este bine sa discutati concret cu educatoarele si consilierul si sa urmati sfaturile acestora. Este momentul in care autoritatea parintelui intervine prin mesaje ferme si o atitudine corespunzatoare.
6)  O vizita la gradinita. Uneori, parintii insotiti de copii, fac vizite la gradinita inainte de debutul propriu zis al acesteia. Vizita are dublu rol. In primul rand copilul se familiarizeaza cu mediul, observa obiectele din jur, este atent la educatoare, intelege ca exista un program si ca se respecta reguli noi pentru el. In al doilea rand parintele poate surprinde reactiile emotionale ale copilului si manifestarile acestuia: daca este timid sau dornic sa cunoasca, sa exploreze, felul in care comunica, ce il atrage, ce nu ii place. Pentru fiecare dintre aceste manifestari parintele va avea argumente, incurajari, explicatii care sa il motiveze pe copil.
      Care pot fi emotiile si manifestarile copilului la debutul gradinitei?
Uimire, teama, bucuria momentului, euforie, agitatie, impulsivitate, autoizolare, agresivitate, ingrijorare, timiditate excesiva, buna-dispozitie, dorinta de a se imprieteni.
      Cat dureaza,, anxietatea de separare'' specifica debutului gradinitei?
Intre 3-4 zile si 3-4 saptamani. Uneori, copii care par a nu avea dificultati in prima saptamana, isi schimba comportamentul refuzand plangand sa se desparta de parinte si motivand fie ca ,,doamna este rea", fie ca nu vor sa doarma la pranz... Educatoarele stiu ca aceste manifestari se vor opri dupa plecarea parintelui si este bine ca si parintele sa inteleaga acest lucru.
Exista insa situatii cu adevarat problematice cand copii care par a fi foarte bine adaptati traiesc de fapt emotii contradictorii care predispun la afectiuni psihosomatice. Este cazul copiilor pentru care gradinita debuteaza dupa patru ani. Parintele transmite subliminal mesajul ca asteptarile sale sunt ca adaptarea sa se faca rapid datorita varstei, iar acest lucru reprezinta un stres pentru care copilul nu este pregatit.
      Ce asteptari sa avem in privinta deprinderilor care se formeaza la grupa mica?
Foarte multi parinti sunt interesati de abilitatile intelectuale formate in carul activitatilor de matematica, dezvoltarea limbajului etc. Alti parinti pun accent pe formarea deprinderilor practice de viata sanatoasa. 
Eu vorbesc parintilor si despre importanta construirii unui set de deprinderi precum: autocunoastere, relationare si comunicare cu ceilalti, afirmare de sine, rezolvare de probleme, adaptarea la joc, comportament adecvat in cadrul grupului. 
Adaptarea la mediul gradinitei este un proces care implica activ atat copiii cat si parintii si cadrele didactice. Metodele sunt diferite in functie de de caracteristicile fiecarui copil, de experientele sale, de ceea ce il motiveaza, il incurajeaza si ii poate creea o stare de bine. Acum se leaga prieteniile copilariei, incep jocurile distractive sau de invatare in cadrul grupului, debuteaza munca in echipa si competitia. Succes! 

Un comentariu:

birou traduceri autorizate spunea...

noi am inceput sa ne interesam saptamana trecuta. dorim in toamna sa incepem gradinita, la 2 ani si jumatate. ea are reguli acasa (ore de masa si somn), insa este obisnuita sa primeasca orice doreste (din casa, nu din magazine). nu stiu cum va putea relationa cu copiii din gradinita si cum va invata sa nu se instapaneasca pe tot ce este in jur. de asemenea, am o intrebare... ce semnale ar trebui sa avem de la copil ca nu este inca pregatit de gradi? multumesc si astept cu interes raspuns.

Faceți căutări pe acest blog