duminică, 20 mai 2018

Atenția copilului - o preocupare pentru părinți și educatori

Ca educatori transmitem de multe ori parinților mesajul: ,,copilul nu se poate concentra sau nu este suficient de atent in timpul activitaților școlare!"

Dar ce este atenția și care este ,,utilitatea" ei în dezvoltarea cognitivă și socio-afectivă a copilului?

Atenția este un mecanism care ajută la apărare, orientare și învățare de comportamente. Este o definiție simplă din care înțelegem ușor că atunci când remarcăm ,,dificultăți de atenție" e nevoie să intervenim.
Durata menținerii atenției, conform psihologiei vârstelor, determină și ea planificarea sarcinilor de învățare. La grupa mica, 3-4 ani, dat fiind faptul ca focusul se menține între 5 și 15 minute, vom proiecta secvențe de învățare scurte și ,,ancore" menite să faciliteze captarea atenției de câte ori este nevoie. Se impun jocuri simple de energizare mentală și corporală.
Proiectarea specifică, jocurile, ancorele rămân valabile pentru fiecare etapă de vârstă și dezvoltare.
Toate activitațile școlare fac apel la acest fenomen psihic, la capacitatea copilului de a se focusa pe o sarcina, pentru că ea determină o bună parte din ,,performanță" atât în plan social cât și în plan cognitiv.

Ce recomanări oferim pentru ,,antrenarea" atenției?
Studiile au demonstrat că menținerra atenției este influențată de foarte mulți factori. Psihodinamica neurocerebrală, condiționarea învățării, climatul educațional, specificul unei sarcini, predispozitii date de o serie de tulburări comportamentale...toate pot influența această funcție și capacitatea de concentrare; dar când își antrenează copiii cel mai ușor atenția? Ei bine sportul, muzica, dansul, pictura, desenul, lectura, teatrul, jocurile de tablă, jocurile de rol, toate sunt antrenamente extraordinare pentru concentrare, răbdare, creșterea toleranței la frustrare, reziliență și tărie de caracter; ptr că toate aceste calități determină o dezvoltare globală, care sprijină reușita individuală.

Atenția și lumea virtuală
Există softuri educaționale pentru dispozitive electronice pe care copiii le pot folosi pentru dezvoltarea atenției, doar aceste softuri sunt proiectate așa cum au nevoie copiii, tinând cont de specificul lor de dezvoltare și de nevoia de învățare. Jocurile foarte repide, cu gratificări imediate prin care copilul atinge rând pe rând nivelele propuse, il vor ,,captura" pe acesta și îl vor ,,adapta" la o lume care nu este a lui și din care, atunci când va ieși, va lua aceasta dorință de reușită facilă, incapacitatea de amânare a recompensei, frustrare, inadaptare.

Atât educatorii cât și părinții sunt observatori, nu doar facilitatori ai dezvoltării copiilor. Nu putem oferi o singură rețetă și nu putem pretinde un singur standard, dar pentru asta e nevoie să lucrăm de multe ori diferențiat sau sa facem recomandări adecvate.

Niciun comentariu:

Faceți căutări pe acest blog