vineri, 3 februarie 2012

Repere educationale pentru activitatea de consiliere

Tipurile comportamentale si drepturile noastre asertive

Oamenii supusi:


- Isi ascund sentimentele si parerile
- Sunt nehotarati
- Se scuză permanent
- Au un contact vizual slab si o postura umila
- Le permit celorlalti sa ii domine

Oamenii asertivi
- Oferă opinii si isi comunica sentimentele
- Sunt hotarati
- Înfrunta problemele
- Au un bun contact vizual si o postură deschisa
- Isi exprima direct parerile, tinand cont de sentimentele celorlalti

Oamenii agresivi in comunicare:
- Intrerup mereu discutiile
- Ascund informatiile si parerile personale
- Domina discutia si nu sunt buni ascultatori
- Vorbesc tare, jignesc si sunt sarcastici
- Au un contact vizual puternic si o postură dominantă

Tehnici de manifestare a unei atitudini pozitive:
- ascultaţi ceea ce spune interlocutorul şi arătaţi-i acestuia că îl auziţi şi îl înţelegeţi;
- decideţi ce doriţi să comunicaţi;
- comunicaţi, cât mai prompt posibil, ceea ce gândiţi sau simţiţi;
- spuneţi ceea ce doriţi să se realizeze;
- fiţi precis şi priviţi interlocutorul în ochi.
Asertivitatea este:
1. abilitatea de a comunica emotiile, nevoile, opiniile intr-o maniera care nu incalca drepturile celorlalti;
2. o abilitate pe care o poti invata;
3. o modalitate de a te comporta si de a comunica care te va ajuta sa ai mai multa incredere in tine si va demonstra ca ai respect fata de cei din jur.
...Distingeti mai multe tipuri de agresivitate.
...Numiti care sunt dezavantajele acestei forme de manifestare.
...Cand devenim agresivi?

Drepturile asertive
Am dreptul să…
• mă respect pentru cine sunt şi pentru ceea ce fac.
• decid care sunt priorităţile mele
• am propriile valori, credinţe.
• le spun celorlalţi cum doresc să fiu tratat.
• greşesc fără să fiu ridiculizat.
• am relaţii sociale pozitive, în care să mă simt în siguranţă şi respectat(ă).
• spun „NU” , să refuz ceva atunci când ştiu că nu mi se potriveşte, fără să mă simt vinovat(ă).
• cer informaţii, atunci când mă intereseză ceva.
• fiu ascultat(ă) şi luat(ă) în serios.
• fiu fericit(ă).
Cum se poate creşte asertivitatea?
- Ascultă ce spune celălalt
- Arată-i că l-ai auzit şi îl înţelegi
- Hotărăşte ceea ce vrei să spui
- Spune ceea ce gândeşti sau simţi cât mai repede
- Spune ce ai vrea să se întâmple
- Nu uita să fii specific şi să-l priveşti în ochi!

Niciun comentariu:

Faceți căutări pe acest blog