joi, 9 februarie 2012

Principalele nevoi care motiveaza comportamentul copilului

      Nevoile care motiveaza comportamentul copilului sunt dintre cele mai diverse, de la cele care ii asigura confort fizic ( hrana, locuinta, imbracaminte, igiena) pana la cele care genereaza o adaptare optima la mediul social in care se va integra copilul dupa varsta de trei ani. La fel de importante sunt nevoile legate de sanatatea fizica si psihica a caror satisfacere conduce catre o dezvoltare adecvata din punct de vedere bio-psiho-social a copilului.
      Descrierea punctuala a nevoilor ne ajuta sa intelegem copilul si semnalele pe care acesta le transmite prin comportamentele sale.
Afectiune, dragoste, iubire
      Acestea sunt nevoi pe care copilul le are permanent in relatia psihologica dintre el si parintii sai. Afectiunea manifestata de parinte, in orice imprejurare, chiar si atunci cand copilul greseste este esentiala si ii creeaza copilului confort psihic. Iubirea declarativa si iubirea manifestata neconditionat nu sunt unul si acelasi lucru.
      Ex: sunt parinti care uneori folosesc destul de facil afirmatia:,, daca ma superi, nu te mai iubesc!" , in timp ce alti parinti isi asigura copilul de iubirea lor si atunci cand cei mici grecesc. ,, Desi comportamentul tau nu a fost potrivit, eu te iubesc si vreau sa iti arat cum ar fi bine sa te comporti..."
      Ultima comunicare face parte din registrul ,, disciplinarii pozitive" care reprezinta o alta nevoie coplementara a copilului.
      Disciplinarea presupune ascultare si intelegere din partea parintelui si i se pot asocia atingeri adecvate, incurajari nonverbale ( o bataie usoara pe umar, aplauze sau imbratisari) care ii sporesc copilului increderea in sine si in parintele sau.
Aprecierile oneste si respectul
      Acestea sunt nevoi specifice care presupun valorizarea copilului, manifestarea increderii in resursele sale, in capacitatea sa de a alege, de a se integra in familie de pe o pozitie de membru cu drepturi recunoscute de catre maturi.
     Parintii si relatia lor reprezinta un model. Felul in care acestia isi declara si isi manifesta aprecierea reciproca, respectul, dragostea si suportul ii ofera copilului securitate si incredere in sine. Parintele care stie sa ii spuna copilului ,, multumesc" , ,,te rog frumos" sau ,,imi cer scuze" castiga respectul propriului copil invatandu- l fara prea mare efort sa respecte la randul sau.
Timpul de calitate si rabdarea
      Copilul are nevoie de timp alaturi de parintele sau, timp util pentru sine, plin de invataturi morale, timp care il ajuta sa isi formeze deprinderi de comunicare si relationare. La randul sau, numai printr-un timp de calitate ( jocuri de rol, conversatii pe teme prestabilite, povesti cu morala, lecturi terapeutice) oferit copilului, parintele isi va satisface cu adevarat nevoia de a sta langa propriul copil. Rabdarea este conditia esentiala pentru a ,,functiona" corespunzator in aceasta relatie ca un parinte responsabil si preocupat de educatia din familie.
     O alta nevoie pe care o are copilul este manifestarea creativitatii parintelui. Jocurile, jucariile, povestile vin ca atare dar ele nu pot avea valente educative majore daca nu sunt adaptate nevoilor copilului.
     Ex: daca te vei juca jocul ,, Nu te supara frate" cu un copil care are o toleranta minima la esec, stimuland in continuare competitia si dorinta de a castiga a copilului, acesta isi va accentua frustrarile legate de infrangere.
      Copilul trebuie pregatit pentru esec mai mult chiar decat pentru succes. Numai daca stim sa ne adaptam unui esec vom reusi sa gustam cu adevarat succesul. Sigur ca a-l educa pe copil in spiritul performantei scolare si personale este de asemenea o valoare si chiar o nevoie. Acest lucru este bine a se face insa numai in concordanta cu aptitudinile copilului si mai putin cu dorintele parintelui.
Consecventa si corectitudinea
      Foarte important pentru foramarea unei imagini pozitive de sine la copil este consecventa parintelui. Regulile, laudele, recompensele,sanctiunile trebuie pastrate continuu si aplicate atunci cand este nevoie. Rgulile nu sunt numai pentru copil. Adultul trebuie sa faca dovada ca si el respecta reguli, nu doar vorbind copilului despre regulile de la serviciu, de exemplu, loc pe care un copil nu il poate percepe si intelege concret. In familie toti membri au reguli si le respecta. Numarul si formularea acestora va tine cont de varsta fiecarui membru.
      In randurile de mai sus am descris o parte a nevoilor copilului facand referire la comportamente. Pentru o disciplinare pozitiva a copilului fiecare parinte este bine sa priveasca cu realism comportamentele copilului si sa masoare dezirabilitatea acestora, constientizand unde si cum trebuie sa intervina.

Niciun comentariu:

Faceți căutări pe acest blog