In procesul de educatie, parintele incearca sa isi explice multe dintre comportamentele copilului atunci cand acestea sunt inadecvate, deranjante sau chiar ingrijoratoare. In randurile de mai jos, sunt prezentate acele comportamente care duse la extrem ne indica trasaturi regresive la care trebuie sa fim atenti.
Comportamentele copiilor care indica reactiile regresive (Lehrbuch der Psychophatologie des Kindesalters - E. Benjamin)
Negative:
Agitatie
Disipare
Lipsa sentimentului datoriei
Instabilitate
Impulsivitate
Furie
Inconsecventa
Inadaptare
Exigenta nejustificata fata de ceilalti
Neglijenta
Lipsa igienei
Izolare
Vorbeste mult
Indisciplina
Sensibilitate exagerata
Fara vlaga
Distrare
Pozitive
Naivitate
Tandrete
Amabilitate
Imaginatie bogata
Alte comportamente: Dorinta imperioasa a proximitatii corporale a mamei sau a doicii. Nerenuntarea la hrana lichida. Opozitionism fata de educatia igienei.
Mai tarziu: Neliniste, nerozie puerila si lipsa de seriozitate, egoism naiv. Incearca sa se impuna fata de cei mai mici sau sa fie protejat de copiii mai mari. Lipsa de autonomie si atasamentul excesiv sau tirania fata de propria mama indica regresia.
La scoala: Se joaca precum un copil mic, manifesta neseriozitate, refuza imperativul categoric al datoriei, agitatia psihomotorie este dublata de lipsa de concentrare si nu se implica ,,de fel" in activitati de invatare. In timpul jocului sicaneaza, nereusind sa respecte nicio regula si fiind incapabil sa isi comunice nevoile.
Simptome bazate pe o reactie de regresie:
Ticuri (clipitul convulsiv al ochilor, tusea, trasul nasului, clampanitul limbii, miscari ale muschilor fetei).
Emurezisul si encomprezisul, nu se explica prin cauze organice, intarzieri in dezvoltarea limbajului.
Retardul motor, agitatie si impulsivitate.
Max Pulver clasifica pentru specialisti indicii de infantilism care se inrudesc cu cei de regresie.
1) Fuga de raspunderi si lipsa de maturitate
2) Lipsa de perspectiva - labilitate afectiva, incapacitate de a configura viitorul, prizonierul detaliului, nu surprinde detaliul, nu pune intrebari.
3) Supraestimarea de sine: Consecinte - realitatea este deformata, lume proprie, lipsa empatiei, nu intelege semenii. Defect de simpatie obiectuala.
4) Incapacitate de a infrunta realul, lume proprie, prizonierat.
5) Acaparare, aviditate, spionaj, minciuna.
Infantilismul impiedica tot procesul creativ. In spatele unei pretinse aparente putem decela o trasatura regresiva, care este cauza retardului si unde trebuie sa cautam explicatia numeroaselor esecuri care nu ar fi trebuit. sa se produca daca am lua in calcul doar inteligenta subiectului.
Sursa: Testul Arborelui - Karl Koch
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu