luni, 26 august 2013

Indrumarea eficienta si rolul ei in formarea comportamentelor pozitive

     Indrumarea are un rol bine definit in formarea comportamentelor dezirabile ale copiilor. Asteptarile parintilor in ceea ce priveste formarea unor deprinderi la copilul mic, nu tin cont uneori de faptul ca nu toti copiii reusesc sa manifeste un anumit comportament doar daca acesta i-a fost semnalat sau cerut.
     E bine ca atunci cand copilul intampina dificultati in formarea unei deprinderi, parintele sau educatoarea sa analizeze in ce masura a inteles cel mic necesitatea unui astfel de comportament, atitudinea sa si abilitatile necesare in acest scop.
Indrumarea fizica
      Un comportament motor are nevoie de acest tip de indrumare. De la deprinderea semnelor grafice pana la realizarea unor colaje prin decupare, activitati de modelaj...puteti coordona mainile aratandu-i cum se procedeaza si laudandu-i realizarile.
      Atunci cand copilul este invatat sa se spele pe maini, luati mainile copilului in mainile dumneavoastra si ajutati-l sa execute miscarile specifice. La fel si pentru spalatul dintilor sau pieptanat. Aproape orice comportament motor poate fi usor modelat prin indrumarea fizica, daca simtiti ca cel mic are nevoie.
Infrumarea verbala
     Acest tip de indrumare presupune verbalizarea actiunilor ce urmeaza a se derula cu scopul formarii comportamentului dorit. Parintele va transmite mesaje simple inainte sau in timpul manifestarii comportamentului. Fiecare mesaj va face referire la modul de executie si la etapele necesare realizarii unei sarcini. 
      Daca va doriti sa formati comportamentul de ordonare al jucariilor, de exemplu, explicati copilului pe scurt de ce are nevoie sa pastreze ordinea propriilor lucruri. Explicati cum faceati asta la varsta lui. In prima etapa, participati efectiv. Ulterior il puteti indruma verbal pentru ca sarcina sa fie dusa la bun sfarsit. 
  
Indrumarea prin modelare
      Acesti tip de indrumare presupune sa oferiti copilului un model activ care sa-i serveasca in formarea propriului comportament si sa ii demonstreze utilitatatea sa. Copilul va poate observa pe dumneavoastra, pe alti copii ( fara a-i fi dati ca exemplu), personaje din lecturi psihoeducative, dese animate, basme sau povesti terapeutice.
De exemplu: copilul poate observa diverse personaje din desene animate in timp ce acestea fac gimnastica de dimineata. Puteti lucra impreuna, combinand tipurile de indrumare, explicand si coordonand prin atingeri care il ajuta in formarea unor deprinderi necesare acestui tip de comportament.
Permanent:
    Laudati, incurajati, recompensati!

Niciun comentariu:

Faceți căutări pe acest blog