marți, 3 septembrie 2013

Debutul gradinitei si adaptarea la noul mediu


      Experienta mi-a aratat ca in ceea ce priveste adaptarea la mediul gradinitei, atat copiii cat si parintii pot avea dificultati.

      Un parinte ,,pregatit pentru gradinita''...

Un parinte pregatit este un parinte informat, care intelege natura psihologica a evenimentului - ,,debutul gradinitei". Oricat de mult iti cunosti copilul, un astfel de eveniment si reactiile emotionale care il insotesc pot fi surprinzatoare. Chiar si atunci cand copilul este entuziasmat si dornic sa se joace, sa invete, vom fi atenti la tot ce ne comunica, la cum se comporta, la jocul sau care implica emotiile autentice care insotesc procesul de adaptare sau readaptare.
     Ce presupune pregatirea parintilor pentru debutul gradinitei?
1) Cunoasterea mediului gradinitei si a regulilor sale. Daca acasa exista un set de reguli cu care copilul este familiarizat, atunci respectarea unor reguli noi nu presupune dificultati reale.
2) Scoaterea din tolba a unor povesti psihoeducative despre gradinita si activitatile copiilor. Aceste povesti aduc o lumina placuta in sufletele parintilor si ale copiilor si ii ajuta sa inteleaga de ce este nevoie de aceasta schimbare, ce presupune ea si ce castiga copilul odata cu intrarea in gradinita.
3) Punerea in act a unor scenete: ,,La gradinita", ,,Educatoarea", ,,Ora de povesti".
4) Gestionarea corecta a emotiilor si un comportament care sa nu induca copilului o stare de teama la despartirea de parinte. Primul pas este formarea convingerii reale ca anumite emotii ale copiilor precum tristete, furie, nervozitate, frica se vor ameliora intr-un timp scurt, ele fiind inlocuite de emotii pozitive.
5) Curaj pentru a depasi impreuna dificultatile care apar. Sunt copii care uneori refuza mancarea sau somnul, nu se lasa antrenati in activitati, spun cu usurinta ca se plictisesc. Uneori, acestea sunt forme de protest. Este bine sa discutati concret cu educatoarele si consilierul si sa urmati sfaturile acestora. 
6)  O vizita la gradinita. Este bine ca parintii, insotiti de copii sa faca o vizita la gradinita inainte de debutul propriu zis al acesteia. Vizita are dublu rol. In primul rand copilul se familiarizeaza cu mediul, observa obiectele din jur, este atent la educatoare, intelege ca exista un program si ca se respecta reguli noi pentru el. In al doilea rand parintele poate surprinde reactiile emotionale ale copilului si manifestarile acestuia: daca este timid sau dornic sa cunoasca, sa exploreze, felul in care comunica, ce il atrage, ce nu ii place. Pentru fiecare dintre aceste manifestari parintele va avea argumente, incurajari, explicatii care sa il motiveze pe copil.
      Care pot fi emotiile si manifestarile copilului la debutul gradinitei?
Uimire, teama, bucuria momentului, euforie, agitatie, impulsivitate, autoizolare, agresivitate, ingrijorare, timiditate excesiva, buna-dispozitie, dorinta de a se imprieteni.
      Cat dureaza,, anxietatea de separare'' specifica debutului gradinitei?
Intre 3-4 zile si 2-3 saptamani. Uneori, copii care par a nu avea dificultati in prima saptamana, isi schimba ulterior comportamentul, refuzand plangand sa se desparta de parinte. Educatoarele au de cele mai multe ori metodele necesare distragerii atentiei si antrenatii copiilor in activitati noi si atractive.
Exista insa situatii cu adevarat problematice, cand copii care par a fi foarte bine adaptati, traiesc de fapt emotii contradictorii. Incercati sa folositi tehnici de ascultare activa, sa comunicati adecvat si sa ii incurajati sa vorbeasca despre experientele din gradinita. 
Psihopedagogul va implementa la grupele mici programe psihoeducative care au la baza jocul si care urmaresc abilitarea socio-emotionala a copiilor in vederea adaptarii cu succes la noul mediu.
      Ce asteptari sa avem in privinta deprinderilor care se formeaza la grupa mica?
Foarte multi parinti sunt interesati de abilitatile intelectuale formate in carul activitatilor de matematica, dezvoltarea limbajului etc. Alti parinti pun accent pe formarea deprinderilor practice de viata sanatoasa. 
Iata si alte obiective pe care e bine sa le avem in vedere: 
autocunoastere, relationare si comunicare cu ceilalti, afirmare de sine, rezolvare de probleme, adaptarea la joc, comportament adecvat in cadrul grupului. 
Adaptarea la mediul gradinitei este un proces care implica activ atat copiii cat si parintii si cadrele didactice. Metodele sunt diferite in functie de de caracteristicile fiecarui copil, de experientele sale, de ceea ce il motiveaza, il incurajeaza si ii poate crea o stare de bine. Acum se leaga prieteniile copilariei, incep jocurile distractive sau de invatare in cadrul grupului, debuteaza munca in echipa si competitia. Succes! 


Niciun comentariu:

Faceți căutări pe acest blog