marți, 26 noiembrie 2013

Disciplinarea pozitiva in familie si la scoala (despre adaptare la scoala si nu numai)


       Clasa a IV-a reprezinta pragul trecerii de la varsta copilariei, a invatarii centrate inca pe joc, la o etapa noua, de schimbari psihoafective in viata copilului, generate atat de trecerea la un alt nivel de dezvoltare cat si de influentele diverselor persoane de referinta ( mai multi profesori, pentru mai multe discipline de studiu), stiluri diferite de predare, cerinte didactice noi, nevoi sociale adecvate varstei.
      Adaptarea copilului la schimbarile impuse de scoala este necesar sa inceapa inca din acest an, beneficiind de un suport sustinut atat din partea familiei cat si din partea invatatorului. 
      Este nevoie de o constientizare in ceea ce priveste rigorile impuse de programul de studiu adecvat ciclului gimnazial, un management al timpului si o ameliorare a atitudinii fata de invatare, atat din partea copilului cat si a parintilor.
      Aceasta atitudine pro-activa, aceasta disciplinare, nu presupune impunere, autoritate sau ignorarea nevoilor copilului ( joc, pareri personale, alegera unor materii preferate) ci o comunicare eficienta cu cel mic, un schimb de informatii permanent in triada invatator, copil, familie.

Ce inseamna comunicare eficienta in familie?

       Fiti pe cat se poate de incurajatori, laudati progresele si constientizati cu delicatete copilul asupra lucrurilor pe care e nevoie sa le imbunatateasca atat la invatatura cat si in comportamentele sale.
Vorbiti desre clasa a V-a, deschizand copilului un orizont nou, inducand o atitudine pozitiva fata de scoala.
Creati si supravegheati un program zilnic de odihna, joc si invatare, un program in care sa primeze nevoile copilului.
Vorbiti despre experienta dumneavoastra cu profesorii noi, despre modelele castigate in anii de scoala.
Tineti cont de tipurile de inteligenta ale copilului si nu uitati ca nu poate avea performante egale la toate disciplinele.
Explicati-le consecintele naturale ale comportamentelor lor. Ale celor bune sau mai putin bune.
Conveniti impreuna cu invatatoarea clasei asupra sanctiunilor aplicate copilului ca urmare a comportamentelor nedorite si incercati pe cat posibil sa nu pedepsiti, ci sa retrageti diverse recompense ( tableta, calculatorul, consola, tv-ul etc).
Nu uitati de importanta dezvoltarii unui set de abilitati socio-emotionale care sa permita copilului o exprimare coerenta a emotiilor si a gandurilor atat in clasa de elevi cat si acasa sau in alte grupuri.

Cum disciplinam pozitiv?

      Cheia acestei strategii este ascultarea activa. Aratati interes copilului pentru tot ce va comunica. Folsiti intrebari deschise pentru a-l ajuta sa vorbeasca despre experientele sale. Concentrati-va observarea asupra starilor sale emotionale si manifestati afectiune si suport chiar si atunci cand sunteti nevoit sa il sanctionati. Asa va intelege sensul sanctiunii, simtindu-se in continuare iubit si incurajat sa aiba o atitudine pizitiva fata de orice situatie traita.
Petreceti un timp de calitate alaturi de copil, timp in care zambetul dumneavoastra sa nu lipseasca, jucandu-va, citind, la plimbare, chiar si in timpul temelor.
Daca il simtiti stresat, suparat sau nervos, reflectati-i atent emotia traita asigurandu-l ca il intelegeti si intrerpeti actiunea care a generat starea negativa. Odata schimbata dispozitia, concentrarea revine mai usor, succesul este facilitat iar copilul fericit.
Tineti cont de observatiile invatatoarei, atat aspra  performantei scolare cat si a comportamentelor copilului  incercand sa configurati un program de reguli cu puncte pentru a castiga cat mai multe actiuni bune ale copilului dvs.
Ex: notele bune, laudele invatatoarei, complianta la regulie casei pot fi recompenate prin fete zambitoare. Atunci cand copilul aduna un numar optim de astfel de recomense usoare, oferiti un obiect, o activitate ceruta de el. Insistati pe comportamentele din scoala pentru ca acest mediu il pregateste pentru viata in alte grupuri sociale ( de prieteni, de munca).
Regulile casei: configurati un set de reguli - care sa evite cuvantul NU !
Oferiti-i libertatea de a negocia si de a propune o regula pentru dumneavoastra.

Recompensati mai mult prin laude, incurajari, imbratisari decat prin obiecte.

Pastrati permanent relatia cu scoala!

Succes!



Un comentariu:

ioana spunea...

plecaciune !!!! Multumesc

Faceți căutări pe acest blog